REPORTAGE: IVC 2014 Halve Finales Lied Duo

© René Seghers

IVC 2014 Halve Finales Lied Duo

De jury Lied Duo van het Internationaal Vocalisten Concours van ‘s-Hertogenbosch heeft op maandag 8 september 2014 bekend gemaakt welke deelnemers van de Halve Finales doorgaan naar de Finale op vrijdag 12 september 2014. De Lied Duo’s zijn beoordeeld als duo en niet individueel. Twee Nederlandse zangeressen zijn met hun pianistes geselecteerd voor de Finale.

De twee Halve Finales Lied Duo van het IVC op maandag 8 september 2014 vormden een uitgebreid programma. In elke Halve Finale brachten vijf zangers met hun pianist ieder in een half uur zeven tot negen liederen ten gehore. De duur van het programma en het wisselende niveau van de zangers deden een aanslag op de concentratie van niet alleen het publiek, maar ook van zowaar de juryleden, die tijdens de muziek zo nu en dan hoorbaar speelden met puntenslijpers en pepermuntdoosjes…

Drie Nederlandse zangers deden mee aan de Halve Finales en hieruit zijn twee zangeressen geselecteerd voor de Finale Lied Duo op 12 september 2014, namelijk mezzosopraan Florieke Beelen en sopraan Ellen Valkenburg. Florieke Beelen (1987) onderscheidde zich door muzikaliteit en goede affiniteit met de taal. Zij werd begeleid door de Britse pianiste Abigail Richards (1979). Ellen Valkenburg (1986) en haar Nederlandse pianiste Andrea Vasi (1989) vielen op door een interessante repertoirekeuze met onder andere liederen van Enescu, Heggie en Barber. Ellen Valkenburg heeft fraai stemmateriaal, is een onstuimig talent en haar middenregister doet denken aan die van die andere winnares van het IVC, Lenneke Ruiten. De Nederlandse bariton Michael Wilmering (1988) en zijn begeleider de Venezuelaanse pianist Javier Rameix (1991) werden uiteindelijk niet geselecteerd voor de finale.

De overige twee duo’s die de jury uitkoos voor de Finale waren de Franse sopraan Marie Perbost (1989) met haar landgenote pianiste Josephine Brault (1988) – interessante “Sonnenuntergang” van Viktor Ullmann; ook de sopraan Hitrud Kuhlmann en haar pianist Katsuhisa Mori speelden een lied van Ullmann – en de Zwitserse bas-bariton Milan Siljanov (1987) met zijn Georgische pianiste Nino Chokhonelidze (1983). Verder noemenswaardig is de Duitse bariton Sebastian Seitz (1987), die helaas niet geselecteerd werd door de jury. Met zijn landgenoot pianist Tobias Koltun (1986) bracht hij een interessant repertoire in een goed opgebouwd programma met vele stemkleuren, een uitstekende presentatie en vooral lef. Het optreden van Sebastian Seitz was de verrassing van de avond, dat slechts werd overtroffen door de verrassing van zijn uitschakeling.

Alle zangers brachten de compositie “Quale Coniugium!” ten gehore, die Willem Jeths speciaal voor het IVC schreef. De compositie laat de hele stem horen; de hoogte en de laagte, trillers en coloraturen, dramatiek en lyriek, piano en forte en ook Sprechgesang. En ook al is het werk enigszins aan de lange kant, toch is het interessant en leuk te horen wat elk duo er weer in ontdekt. De liedjury heeft uiteindelijk de Poolse mezzosopraan Agata Schmidt met haar landgenoot pianist Bartlomiej Wezner en de Amerikaanse countertenor Eric Jureneas met zijn landgenoot pianist Bretton Brown genomineerd voor de Dioraphte Award, een prijs van € 1.750 voor het duo dat deze opdrachtcompositie het beste vertolkt. De winnaar wordt na de Finale op 14 september 2014 bekendgemaakt.

Reportage