RECENSIE: Wagner – Siegfried

MUZIKAAL

1. Is men trouw aan de muziek of zijn er veranderingen?
– De Nederlandse Opera (DNO) herneemt de productie van ‘Siegfried’ (Bayreuth, 1876) van Richard Wagner (1813 – 1883). Deze enscenering uit 1998 wordt ter gelegenheid van de 200ste geboortedag van Wagner voor de vierde maal op de planken gezet en zonder coupures opgevoerd. 
****

2. Zijn de zangers rollendekkend?
– Pierre Audi spaart kosten nog moeite voor zijn eigen producties en heeft gekozen voor de beste Siegfried van dit moment. Stephen Gould is één van de belangrijkste tenoren van het heldenrepertoire. Hij draagt de hele voorstelling. Wolfgang Ablinger-Sperrhacke zingt fantastisch als Mime en Werner Van Mechelen schitterend als Alberich. Catherine Naglestad heeft een dun borst- en midden- en gepeperd kopregister, waarmee zij best een paar jaren Brünnhilde kan zingen. Thomas Johannes Mayer zingt als Wanderer beter geïntoneerd dan als Wotan en een jongenssopraan als Waldvogel steelt veel oude harten. 
****

3. Is de dirigent betrokken bij het podium?
– Dirigent Hartmut Haenchen is al bijna 25 jaar Pierre Audi’s betrouwbare “partner-in-crime” bij DNO. Hij staat met zijn rug naar de zangers en het contact is via beeldschermen in de zaal. Haenchen is een prima metronoom en leidt 
‘Siegfried’ in zijn typerend stroperige, niet-bruisende wijze. Het is jammer, dat voor de vierde keer Haenchen deze ‘Siegfried’ dirigeert. DNO had fantasie en durf kunnen tonen met een frisse dirigent. ***

4. Vormen de (koor- en) orkestleden onderling en samen een eenheid?
– Er is geen koor in ‘Siegfried’. Door de akoestische situatie (de solisten staan naast het orkest) wordt het Nederlands Philharmonisch Orkest door zijn oude chefdirigent Hartmut Haenchen (1985 – 2002) voortdurend gedempt. De zachte, lyrische passages klinken 
nauwkeurig, geconcentreerd en verzorgd. Het  in- en uitlopen van orkestleden is storend. ***

DRAMATURGISCH

5. Wordt er een verhaal verteld?
– 
Pierre Audi (Libanon, 1957) – inmiddels 25 jaar artistiek directeur van DNO – opent ook dit seizoen van zijn DNO met een eigen productie. Acht van de afgelopen 13 seizoensopeningen werden zo op zijn conto bijgeschreven. ‘Siegfried’ is tot nu toe het meest geslaagde deel van de enscenering van Audi’s ‘Der Ring des Nibelungen’. In de eerste akte is er zelfs een sterke personenregie, maar in de laatste twee akten valt Audi terug in zijn oude patroon. ***

6. Komt de enscenering overeen met het libretto?
– Pierre Audi gaat niet tegen het libretto in. 
Het hoogtepunt is voor Audi de eerste akte, daarna is het met de spanning afgelopen. De dood van de draak in de tweede akte is knullig en de stervende Fafner loopt met een zwaard onder zijn oksel. De derde akte gaat als een nachtkaars uit. ***

7. Hoe is de integratie regie – muziek?
– 
‘Siegfried’ bestaat uit dialogen. Bij dit één-op-één zingen komt Audi in de laatste akten niet veel verder dan “park-and-bark”. En de ongezongen passages vult hij nauwelijks op. ***

8. Hoe is de esthetiek en functionaliteit van de vormgeving?
– Het decor is open en overal vanuit de zaal redelijk goed te zien. De Audi-stellages zijn tot een minimum beperkt en het 
Audi-vuur is daar waar mogelijk uiteraard volop benut. ***

ALGEMEEN

9. Is de productie onderscheidend of spraakmakend?
– Men wordt door deze enscenering niet verrast, intellectueel uitgedaagd of gedwongen na te denken (zie 
‘Die Walküre’). **

10. Is de productie artistiek innovatief?
– DNO brengt in het Wagner-jaar geen nieuwe Ring-productie. Deze oude enscenering van ‘Siegfried’ werd al gespeeld in 1998, 2004 en 2005 en nu voor de laatste keer afgestoft en opgepoetst voor 2013 en 2014. Daarna kan de productie eindelijk bij Brünnhilde op de brandstapel. Overigens is de 25-jarige relatie van Pierre Audi met DNO al net zo ongezond, als de relatie van Siegfried met zijn tante Brünnhilde. 
**

11. Zijn er Nederlanders betrokken bij de productie (zangers, regisseur, ontwerpers, dirigent)?
– Er is geen Nederlandse betrokkenheid bij deze productie. 
**

12. Hoe is het bezoekersaantal in verhouding tot de zaalcapaciteit?
– De zesde en laatste voorstelling in de reeks van ‘Siegfried’ was niet uitverkocht. En dat is opvallend voor een weekendvoorstelling. Er was overigens slechts één matinee gepland. 
***

De Nationale Opera, Home