RECENSIE: Puccini – La Fanciulla del West

© Monika Rittershaus

Eva-Maria Westbroek schittert in ‘La Fanciulla del West’ in Frankfurt

De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek heeft in de enscenering van ‘La Fanciulla del West’ in Frankfurt een spectaculaire opkomst als Minnie. Tijdens het muzikale intro van de opera ziet men een geprojecteerde zwart-wit film, waarin zij als een cowgirl te paard door de vallei rijdt, afstijgt en op het publiek afkomt. Plotseling scheurt het papieren projectiescherm open en stapt zij in westernlook op het toneel met twee knallende pistolen. Het is een heuse “coup de théâtre” en een oorverdovend applaus valt haar ten deel als een echte heldin!

De productie van de opera ‘La Fanciulla del West’ van Giacomo Puccini in Frankfurt was voorzien voor de regisseur Richard Jones. Maar deze kwam te vervallen waarna de enscenering van Christof Loy uit december 2011 vanuit Stockholm naar de grootste stad in de Duitse deelstaat Hessen (700.000 inwoners) werd overgebracht. Regisseur Christof Loy (1962, Essen) behoort met onder anderen zijn landgenoot Claus Guth tot de generatie regisseurs, die geen kritisch concept heeft, niet strijdt of politiek, economisch of antiburgerlijk geëngageerd is, maar zich vaak braaf, netjes en niet-aanstootgevend opstelt. Soms slaat Loy een zijpad in zoals met zijn ‘Les Vêpres Siciliennes’ van Verdi bij De Nederlandse Opera (DNO). Die enscenering kon echter rekenen op stevig boegeroep van het premièrepubliek tijdens de opening van het seizoen 2010 / 2011, een memorabel moment in de geschiedenis van DNO. Loy is op zijn best als hij precies en onderhoudend een productie neerzet, zoals zijn smaakvolle en vermakelijke ‘Il Turco in Italia’ in Hamburg. En zo is ook zijn ‘La Fanciulla del West’. Het intieme, akoestisch aangename decor is kaal en zakelijk en daarin laat hij de opera spelen als een western. Loy baseert zijn enscenering op de film ‘Goldrush’ van Charlie Chaplin uit 1925. Zwart-wit fragmenten van de opera worden met een fractie van een seconde vertraging op de achterwand van het toneel geprojecteerd als een stomme film en Chaplin zelf komt voorbij in de hoedanigheid van Jake. Het enige teleurstellende aan deze productie is dat Loy Minnies opkomsten muzikaal niet weet te gebruiken, zoals Nikolaus Lehnhoff overigens in zijn verder afschuwelijke productie van ‘La Fanciulla del West’ bij DNO wel goed deed. Tijdens het begin van de eerste akte én in de openingsscène van de derde akte namelijk ziet men Minnie al wachten in het nevenvertrek en als zij dan door de deur opkomt, is er geen optische verrassing meer bij de aanzwellende muziek.

Bij het beschrijven van operavoorstellingen dient men altijd voorzichtig te zijn met het gebruik van superlatieven. Het is echter te betwijfelen of er op dit moment in de wereld een sopraan is, die de rol van Minnie indrukwekkender kan zingen dan de Nederlandse Eva-Maria Westbroek. Zij zong de rol vier jaar geleden bij DNO en in 2008 in de onovertroffen enscenering van Piero Faggioni in Londen en sindsdien is zij (uiteraard) alleen nog maar gegroeid in de partij. Haar warme spinto-sopraan met eindeloze kleuren en gloedvolle, ronde en opbloeiende tonen, haar frasering, articulatie en teugelloze energie zijn uitzonderlijk en uiterst geschikt voor de titelrol van ‘La Fanciulla del West’. Minnie kan zij samen met Sieglinde en Lady Macbeth of Mtsensk rangschikken in de top drie glansrollen van haar ruim dertig, grote partijen.

In de Uruguayaanse tenor Carlo Ventre vindt zij een schitterend viriele Dick Johnson met een rauw borstregister en een prachtige hoogte. De Britse bariton Ashley Holland is een wollige Jack Rance, die vaak door het orkest wordt ondergesneeuwd. Maar dirigent Sebastian Weigle heeft dan ook niet veel kaas gegeten van Puccini. Zijn strakke directie van het – verder voortreffelijk spelende – Frankfurter Opern- und Museumorchester is zonder gevoel voor rubato, zonder Puccini-kleurmenging en zonder warmbloedigheid en daardoor helaas ongeschikt voor het verismo.

Eva-Maria Westbroek zal de komende tijd nog vaak in Duitsland optreden. Zo zingt zij in juli van dit jaar nog de titelrol in ‘Ariadne auf Naxos’ van Richard Strauss in München, in september de rol van Sieglinde in ‘Die Walküre’ van Wagner bij de Deutsche Oper in Berlijn onder leiding van Simon Rattle en in november Isolde in ‘Tristan und Isolde’ van Wagner in Dresden met Frank van Aken als Tristan. Voor 2014 staan in Duitsland onder andere de titelrollen in ‘Káťa Kabanová’ van Janáček in de Staatsoper van Berlijn en ‘Manon Lescaut’ van Puccini in Baden-Baden op het programma, allebei onder muzikale leiding van Simon Rattle. Deze informatie voor de Nederlandse fans, die een optreden van haar zouden willen meemaken. Door DNO is Eva-Maria Westbroek tot 2017 niet geëngageerd.

Buitenlandse Recensies, Home