IVC: Wagner

© IVC

Deirdre Angenent openbaring van de IVC Wagner Academy

Wagner en jonge zangers gaan vaak niet samen. Jarenlang ongestraft het Wagner-repertoire kunnen zingen vereist namelijk een bijzondere training en een techniek, die je van jonge zangers nog niet kan verwachten. Niet voor niets vindt men nauwelijks Siegfrieds van onder de 40 en zijn echte Heldentenoren – denk aan Max Lorenz en Frank van Aken – na hun 40ste pas op hun hoogtepunt.

Voor de viering van het 200ste geboortejaar van Richard Wagner heeft het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) gerenommeerde Wagner-zangers geëngageerd om jonge zangers te coachen in het Wagner-repertoire. Tijdens de IVC Wagner Academy van 22 tot en met 28 september 2013 deelden sopraan Nadine Secunde, mezzosopraan Dunja Vejzović, tenor Siegfried Jerusalem, bariton Wolfgang Brendel en ook dirigent Ed Spanjaard hun ervaringen in Wagners muziek met de 23 deelnemers.

De resultaten waren te horen tijdens het uitverkochte slotconcert op 28 september 2013 met een Wagner-marathon in het Theater aan de Parade te ‘s Hertogenbosch. De jonge deelnemers gaven 19 solo-optredens en zongen in drie ensembles begeleid door de pianisten Peter Lockwood en Klaus Sallmann. Van de tien Bayreuth-opera’s waren ‘Tristan und Isolde’ en ‘Siegfried’ niet vertegenwoordigd op het concert en behalve dus Brangäne en Mime ontbraken ook de soli van David en Wolfram, die eigenlijk zo geschikt zijn voor jonge zangers.

Er was veel ruw materiaal aanwezig op het slotconcert en vijf deelnemers vielen vooral op, twee Amerikanen en drie Nederlanders. De sopraan Kathleen Parker – vorig jaar Agathe in de Deutsche Oper Berlin en Senta in Nordhausen – zingt een treffelijke “Dich, teure Halle” van Elisabeth uit ‘Tannhäuser’ en de bariton Dashon Burton – eerste prijs in de categorie Oratorium bij het 49ste IVC in 2012 – een stevige “Leb’ wohl, du kühnes herrliches Kind” van Wotan uit ‘Die Walküre’.

De Nederlandse mezzosopraan Ruth Willemse, leerling van Marion van den Akker, zong “Träume” uit de Wesendonck-Lieder. Zij heeft een prachtige, uitgebalanceerde stem en is uiterst muzikaal met een mooi presentatie. De tenor Morschi Franz, leerling van Mya Besselink, is de enige heldentenor van het slotconcert. Hij is een talent, heeft een solide stem en een fraai open hoogte, geschikt voor Wagner. Vorig seizoen was hij te horen als Siegmund en Siegfried in ‘Ringetje’ van DNO en tijdens dit slotconcert zong hij indrukwekkend de monoloog van Loge “Immer ist Undank Loge’s Lohn” uit ‘Das Rheingold’. Als Morschi Franz een weloverwogen, definitieve keuze voor het Wagnervak maakt, dan zou hij het nog wel eens ver kunnen schoppen.

En nog zo’n stem, die het kan maken in het Wagnervak is de sopraan van de Nederlandse Deirdre Angenent, leerlinge van Jard van Nes. Voor de Wagner Academy had zij een passende repertoirekeuze gemaakt, namelijk aria’s van Elisabeth, Elsa en Sieglinde. Voor “Der Männer Sippe” van Sieglinde uit ‘Die Walküre’ heeft zij goed naar Eva-Maria Westbroek geluisterd en het is zeldzaam, dat een jonge zangeres zo’n interpretatie zich eigen kan maken. Zij is de openbaring van de IVC Wagner Academy en met de juiste begeleiding kan Deirdre Angenent een wereldcarrière tegemoet zien. De komende tijd is zij nog verbonden aan het Jong ensemble van de Nationale Reisopera. En dat is al verder dan Eva-Maria Westbroek het destijds bracht, want het talent van Westbroek werd door de toenmalige Reisopera onder leiding van Guus Mostert niet onderkend.

Directeur Annett Andriesen van het IVC heeft met het Wagner Academy waarschijnlijk één van ‘s werelds grootst opgezette trainingscursussen over Wagner tijdens zijn 200ste geboortejaar georganiseerd. Nederland kan trots zijn op zo’n organisatie. Volgende jaar vindt het 50ste IVC plaats van 4 tot en met 14 september in het Theater aan de Parade in ’s Hertogenbosch.

Diverse Recensies, Home