RECENSIE: Bartók – A Kékszakállú Herceg Vára

© Danijel Mihajlovic

Deirdre Angenent overhandigt visitekaartje in professioneel operadebuut

In het kader van de 30e editie van het Haagse festival voor eigentijdse muziek ‘Dag in de Branding’ wordt de opera ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ van Bartók opgevoerd. De Nederlandse sopraan Deirdre Judith Angenent zingt hierin de rol van haar naamgenote. Voortreffelijker had zij haar professionele operadebuut niet kunnen maken.

‘Dag in de Branding’ is een initiatief van de Johan Wagenaar Stichting en de partners van het Huis voor Nieuwe Muziek, een samenwerkingsverband van Haagse podia, uitvoerders en organisatoren. De eerste editie werd in 2006 gepresenteerd en sindsdien wordt het festival vier keer per jaar op diverse locaties in Den Haag gehouden. Op het programma staan onder andere hedendaagse klassieke muziek, opera en muziektheater en ter gelegenheid van de 30e editie wordt in de Dr Anton Philipszaal de opera ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ van de Hongaarse componist Béla Bartók (1881-1945) uitgevoerd.

Bartók voltooide zijn enige opera ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ in 1911. Hij reviseerde het werk meerdere keren na diverse afwijzingen en hij zou het pas in 1918 in première zien gaan. De muziek is polytonaal en raakt aan Richard Strauss (‘Salome’), Wagner en Debussy. Het libretto van de Joods-Hongaarse schrijver Béla Balázs gaat over Hertog Blauwbaard (Kékszakállú Herceg), die zijn nieuwe echtgenote Judith (Judit) voor het eerst naar zijn burcht (Vára) brengt. Het verhaal is statisch en daarom geschikt voor een concertante opvoering. Balázs schreef een gesproken proloog voor een bard, dat goed past in de sfeer van de verhaal. Op het Haagse festival vult de acteur Tibor Lukács deze proloog op met de synopsis van de opera. Lukács is net als Balázs van Joods-Hongaarse afkomst en vertelt op ingetogen wijze in het Nederlands zijn verhaal, dat wordt geïllustreerd door instrumentale fragmenten uit de opera. De vraag laat zich echter stellen of de synopsis niet gewoon thuis hoort in het programmaboekje.

De Nederlandse sopraan Deirdre Judith Angenent maakt in ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ haar professionele operadebuut als haar naamgenote Judit. Zij is een schitterende verschijning in een hemelsblauwe jurk afgezet met (mensen)haar van de ontwerper Peter George d’Angelino Tap. Haar stem is een ruwe diamant en haar sopraan sterk, sonoor en stralend. Zij maakt intelligent gebruik van haar laagte en verbindt haar middenregister uitzonderlijk naadloos met het borstregister. Haar uitspraak van het Hongaars is indrukwekkend en haar zang veelkleurig met een uitstekend gevoel voor de spraak-ritme stijl van Bartók. Kippenvel bij haar dwingende “Nyisd ki!” voor het openen van de eerste deur en de rotsvaste hoge C bij het zien van het rijk achter de vijfde deur! Met deze vertolking geeft Deirdre Angenent een fraai visitekaartje af en een voorproefje voor wat komen gaat als haar artistieke vuur nog verder zal oplaaien.

De Amerikaanse bariton Andrew Schroeder is een gebiedende Blauwbaard, die opvallend goed steunt. Zijn arioso na het openen van de zevende deur zingt hij schitterend melancholisch. De Nederlandse dirigent Jac van Steen ontlokt een levendige respons van de studenten van het Symfonieorkest Koninklijk Conservatorium. Zorgvuldig en toegewijd schetsen zij Bartóks bleke en spookachtige klankwereld. Opvallend het octet van trompetten en trombones op het balkon en de zuchten van de orkestleden bij de zesde deur. ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ is nog één keer tijdens het festival te horen op 19 december 2013 op het Conservatorium van Den Haag. Ga dit nog beluisteren, voordat Deirdre Angenent naar het buitenland verdwijnt om carrière te maken.

Diverse Recensies, Home