RECENSIE: Honegger – Les Aventures du Roi Pausole

© Hans Hijmering

Parodiebundel van Honegger bij Opera Trionfo geen bruistablet

Opera Trionfo (OT) heeft met de Nederlandse première van de operette ‘Les Aventures du Roi Pausole’ van Arthur Honegger (1892 – 1955) een uitstekend initiatief genomen om dit werk aan een groot publiek te laten horen. De productie toont echter ook aan, hoe moeilijk het is om een goede operette te maken.

OT is opgericht in 1998, brengt muziektheater in reisproducties en heeft als doelstelling het bestaande aanbod van opera in Nederland uit te breiden met origineel en bijzonder repertoire. Haar huidige productie ‘Les Aventures du Roi Pausole’ is hiervan een voorbeeld. Deze operette van Arthur Honegger was de eerste van zijn drie vaudevilles en het libretto is gebaseerd op een erotische roman van Pierre Louÿs, waarop ooit één van de vele onvoltooide orkestwerken van Debussy gebaseerd was geweest. Honeggers operette beleefde zijn première in het “miniatuurtheater Bonbonnière” van Offenbach in Parijs in 1930 en het was zo’n groot succes, dat Honegger nog datzelfde jaar hoogtepunten ervan opnam in de studio. Er zijn vele overeenkomsten van de operette met zijn serieuzere werken. Hij concentreert zich op vorm en contrast, combineert lyrische elementen met drama en parodieert schlagers, folkloristische motieven, melodramatische en madrigalistische partijen en jazz. Kenmerkend voor Honegger is het polyfone contrapunt. Toch mist ‘Les Aventures du Roi Pausole’ de vereiste, melodische vindingrijkheid van bijvoorbeeld Jacques Offenbach.

OT wil jonge solisten podiumervaring en publieksbekendheid bieden en in het ensemble van ‘Les Aventures du Roi Pausole’ vinden we dan ook veel Nederlands talent. Marc Pantusheeft de vocale lichtheid voor deze parodiebundel in de rol van Roi Pausole, de koning met 365 echtgenotes en slechts één dochter. Voor de overige speeldata alterneert hij met Mattijs van de Woerd. Francis van Broekhuizen is als een vis in het water in de partij van koningin Diane. Uitbundig, over-the-top acterend zoals de operette vereist speelt zij weer een “gek wijf”. Marijje van Stralen schittert als het melkmeisje Thierrette in het onweerstaanbare intermezzo van de “Entrée du chocolat espagnol”, een bravourstuk met smakelijke, Spaanse muziek en castagnettes.

Wellicht omdat Honegger een Zwitserse achtergrond had, is gekozen voor een deels Zwitserse bezetting en van hen maken de bariton Niklaus Kost als een krachtige pachter Métayer en de tenor Fabio Trümpy als een wervelende page Giglio indruk. Het Nieuw Ensemble speelt onder leiding van dirigent Ed Spanjaard. Spanjaard is een muzikale duizendpoot en kan in deze operette voortreffelijk zijn stijlbeheersing demonstreren van middeleeuws lied en cantates tot recitatieven en aria’s, maar ook de jazz, ragtime, paso doble, militaire muziek en Amerikaanse hymnen zijn koren op zijn molen.

Het is moeilijk om een goede operette te maken, die alle bruisende ingrediënten bevat. Helaas is deze uitvoering van OT geen sprankelende show, omdat de regie van Elsina Jansen niet frivool genoeg is en de choreografie van Daniel Estève niet swingend. Dit alles kan in het verloop van de serie voorstellingen nog gesmeerder lopen. Het hartvormige decor van Jos Groenier is prachtig en de uitstekende vertaling van het libretto in de boventiteling helpt uiteindelijk wel het publiek om zich met Honeggers operette ‘Les Aventures du Roi Pausole’ te vermaken.

Reacties:

13-10-2008 | Jeanne Companjen, artistiek directeur Opera Trionfo

het was onze bedoeling het zo min mogelijk op een echte oprette te lijken en zeker ook de dubbele bodem van het verhaal het gekke met de onontkoombare melancholie weer te geven.
hij noemt het ‘opérette’ omdat dit in Frankrijk jaren dertig iets anders betekende dan de Walzertraum toestanden waar jij aan refereert
zes jonge zangeressen die in vijf weken niet alleen pasjes leren zetten maar zich losjes kunnen bewegen en redelijk frans spreken heeft wat dat betreft aan onze verwachtingen en doelstellingen voldaan.
de dubbele moraal de zg erotiek en juist de afwezigheid en onmacht daarvan vond ik heel knap van Elsina

Diverse Recensies, Home