© Marco Borggreve

Reisopera blinkt met ‘Barbiere’

De opera ‘Il Barbiere di Siviglia’ verleent vaak haar medewerking aan middelmatige opvoeringen, maar door de zorg en precisie die de Reisopera aan haar productie besteedt wordt het gemiddelde flink omhoog gehaald.

Il Barbiere di Siviglia’ was de 18e opera van de toen 24-jarige Gioacchino Rossini (1792-1868) en gaat over Graaf Almaviva, die met behulp van de barbier Figaro en door middel van verschillende intriges probeert zijn geliefde Rosina te schaken van haar dominante beschermheer dokter Bartolo. Laurence Dale toonde al met zijn schitterende enscenering van ‘Les Contes d’Hoffmann’ bij de Reisopera en een sprankelende ‘La Pietra del Paragone’ bij Opera Trionfo, dat hij gevoel heeft voor humor. Zijn nieuwe productie van ‘Il Barbiere di Siviglia’ voor de Reisopera is verzorgd en onderhoudend. Het decor bestaat uit drie kleurige blokken van Bartolo’s huis, die door bühnepersoneel worden gedraaid om de binnen- en buitenkant te tonen. Dale weet de personages te ontwortelen aan de commedia dell’arte en laat het publiek aan hen plezier beleven: Figaro scheurt rond op een scooter, Almaviva is een zanger die zijn eigen CD promoot, Don Alonso rookt een joint met dokter Bartolo, die aan cardiale problemen lijdt, Rosina veinst een zwangerschap, Don Basilio geniet van zijn naaktheid en Berta is een eeneiige drieling. Dale weet het belang van de slapstick, de ironie, de herhalingen en de bubbels. Prachtig zijn ook de pruiken en de kostuums van Gary McCann.

Figaro is de glansrol van de Nederlandse bariton Peter Bording. Hij zong de partij al in meerdere Duitse theaters en zijn ervaring laat zich horen. Met een quasi nonchalante zangstijl portretteert hij de intrigant Figaro en alle topnoten én alle coloraturen heeft hij in huis. Het is op zijn zachtst gezegd echter vreemd, dat hij – als titelrolvertolker – als twee-na-laatste applaus in ontvangst neemt. Dat is echt een absolute misser van de regie! De Nederlandse mezzosopraan Karin Strobos maakt haar roldebuut als Rosina. Heerlijk hoe zij haar zwangerschap (van Almaviva óf Bartolo) veinst en weeën krijgt bij elke hoge noot. Karin Strobos is een intieme, bescheiden en geconcentreerde Rosina en zij zal in haar aanstelling als ensemblelid in het operahuis van Essen haar speelveld nog wel weten te vergroten.

De Reisopera onderkent het belang van een goede Bartolo in ‘Il Barbiere di Siviglia’ en heeft voor deze rol de Italiaanse buffo-bas Bruno Praticò geëngageerd. Praticò zingt Bartolo op twee DVD-opnamen (2005 Covent Garden Londen, 2005 Teatro Real Madrid) en nog op een CD-opname (1992, EMI). Hij zet met autoriteit de rol neer als suffe voogd, maar altijd met de uiterlijke schijn van aristocratie. En vocaal geeft hij een uitstekende demonstratie van belcanto en virtuoos parlando. De Britse tenor Mark Milhofer is in zijn element als een over-the-top zanger Almaviva. Leuk is het om zijn aria “Se il mio nome” begeleid te horen door een Spaanse gitaar. Zijn spectaculaire uitvoering van de aria “Cessa di più resistere” kreeg een ovationeel applaus. Verder is het aangenaam om nu eens niet een oude, maar een jonge bas te horen als Basilio. De talentvolle Nicolas Crawley zingt diens aria “La Calunnia” hier in de toonsoort C en niet in het originele D. Het is overigens een gemis, dat het programmaboekje geen biografieën van de zangers bevat. Wellicht kunnen de volgende keer de foto’s van de intendant en regisseur kleiner afgedrukt worden, zodat er wél plaats voor is.

Dirigent Antonino Fogliani is een Rossini-specialist en dirigeerde al diens opera’s ‘Guillaume Tell’, ‘Semiramide’, ‘Il Turco in Italia’, ‘La Cenerentola’ en ‘Il Signor Bruschino’. Bij de Reisopera was hij twee seizoenen geleden reeds te gast in ‘Lucia di Lammermoor’ en Fogliani maakt inmiddels een goede carrière met optredens in Rome, Mont-Carlo, het Liceu van Barcelona en Houston. Zijn lezing van ‘Il Barbiere di Siviglia’ is helder, ironisch en intensief. Het Gelders Orkest speelt Rossini toegewijd alsof het niet anders gewend is. Er zijn kleine coupures in de recitatieven – die Rossini toch al niet zelf componeerde – en helaas wordt de begeleider van deze recitatieven nergens vermeld. Tijdens de uitverkochte première van ‘Il Barbiere di Siviglia’ vermaakte het publiek zich kostelijk, lachte geamuseerd en gaf opendoekjes. Dit is de Reisopera op koers!