INTERVIEW

Frank Dolphin Wong

“Dankbaar mijn droom te leven en zingen!”

De Nederlandse bariton Frank Dolphin Wong maakte onlangs zijn internationaal bejubelde debuut in de titelrol van Verdi’s opera ‘Rigoletto’ te Hagen. Hij vertelt Opera Nederland over zijn carrière, die hem in staat stelde alle grote rollen uit het repertoire te zingen.

Frank Dolphin Wong werd geboren in Amsterdam en besloot op zijn 22ste zangles te nemen. Tot 1998 studeerde hij klassieke solozang bij Udo Reinemann aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Zijn eerste operarol was als Bottom in ‘A Midsummer Nights Dream’ van Benjamin Britten aan de Nederlandse Opera Akademie van het conservatorium van Den Haag en zijn professionele debuut was als Barone en Dottore in ‘La Traviata’ in 1996.

In het begin zong Frank nog baspartijen en werd ooit gevraagd voor Zaccaria in ‘Nabucco’. “Ik merkte dat de rol niet bij mijn stem paste en heb hem toen niet genomen. Ik ging baritonrollen zingen en later zou ik zelfs de partij van Nabucco zingen”, lacht hij. “Vooral de Verdi rollen zijn mijn favorieten, maar ook van Wolfram in ‘Tannhäuser’ en Orest in ‘Elektra’ ben ik gaan houden.” Voor zijn vertolking van Orest in Hagen werd Frank in 2006 door twee journalisten van de ‘Kritiker Umfrage’ uitgeroepen tot beste ‘Nachwuchssänger’ van Nordrhein Westfalen. “Sinds mijn engagement in Hagen in 2004 begon een chronologische opbouw van baritonpartijen. Ik begon met Graaf Almaviva in de Nozze di Figaro en zing er nu mijn lievelingsrol Rigoletto!”

“Sinds ik vader ben, weet ik wat het is om een dochter te hebben. Toen in 2006 mijn moeder overleed, realiseerde ik mij nog meer wat mijn dochter voor mij betekent. Als kind werd ik op feestjes vaak gevraagd om “leuk” te doen, iemand te imiteren of iets dergelijks. Dit vond ik vreselijk om te doen. Deze beide aspecten hebben mij geholpen bij het inleven in de rol van Rigoletto. Het werd mij tijdens de repetitietijd duidelijk dat als je in angst leeft, dat datgene waar je bang voor bent, ook zal gebeuren. Voor mij een hele belangrijke symboliek uit ‘Rigoletto’. En ja… de muziek is Verdi direct door God ingegeven, in een woord geweldig! Dat ik deze prachtige rol kan zingen is mede mogelijk door de niet aflatende vocale en mentale ondersteuning die ik van mijn coach James McCray gedurende de laatste vijf jaar heb mogen ontvangen. Ik ben erg dankbaar dat ik mijn droom kan leven, namelijk zingen!”

Naast zijn vaste engagement in Hagen, zal Frank Dolphin Wong de komende tijd met de Bochumer Symphoniker de opera ‘Venus in Africa’ van George Antheil opvoeren en op CD opnemen. Tevens zal hij na vele jaren weer te horen zijn als Christus in de ‘Matthäus Passion’ in Gouda.

Home, Reportage