INTERVIEW

Brian Galliford

“De tweede kans aangrijpen met zingend hart en ziel”

De Engels-Nederlandse tenor Brian Galliford maakt deze maand na twee zware jaren zijn comeback in de operawereld. Hij vertelt het indrukwekkende verhaal over zijn strijd tegen kanker en de wederopbouw van stem en carrière.

Brian Galliford zong zijn eerste rol als Le mari in ‘Les mamelles de Tirésias’ van Poulenc met de Cambridge University Opera Society in het Edinburgh Fringe Festival in 1986 en in Nederland was zijn eerste rol de Male Chorus in Brittens ‘Rape of Lucretia’ tijdens een tournee in 1991. “Ik was nooit kandidaat voor de mooie prins of tenor minnaar en heb mijn plek meer gevonden in kleine cameo rolletjes.” Eigenlijk was Piet vom Faß in ‘Le Grand Macabre’ van Ligeti een soort doorbraak en een grote openbaring voor Galliford. “Dankzij deze rol, die ik inmiddels 60 keer heb gezongen in 3 verschillende producties, heb ik mijn stem kunnen ontwikkelen. Tijdens deze ontwikkeling bereikte ik een hoogtepunt met mijn eerste Herodes in ‘Salome’ van Richard Strauss bij de Vorarlberger Landestheater Bregenz in februari 2006”, aldus Galliford.

Maar het tij keerde tijdens repetities van Pountney’s productie van ‘Die Soldaten’ van Zimmermann bij de Ruhrtriennale in Bochum. “Er werd namelijk een kwaadaardige tumor van ongeveer 5 cm in mijn tong gevonden, die onmiddellijke behandeling vereiste, voordat de kanker de lymfklieren kon bereiken. Mij werd na een ziekenhuiscontrole verteld alle verdere zangcontracten af te zeggen. Een voorgestelde chirurgische ingreep was te gruwelijk te bedenken, maar gelukkig was er een optie van behandeling met chemo- en radiotherapie. Dit begon in oktober 2006 en gedurende 7 weken werd mijn mond- en halsgebied dagelijks bestraald, ontving ik wekelijks de chemokuur en kon ik als gevolg van de bestraling al snel niet meer praten, eten of drinken. Op dat moment verwachtte ik het eind van mijn zangcarrière, maar tijd om te rouwen voor dit verlies had ik niet, want de behandeling leverde een aantal ernstige complicaties op. Een lichtpunt was dat de behandeling tegen de kanker succesvol was gebleken en ik werd – voorzichtig – ‘schoon’ verklaard.” Toen de wonden in zijn mond en hals begonnen te genezen werd duidelijk dat Galliford toch een goed functionerende tong had overgehouden. “Ik begon weer langzaam te spreken en zelfs een beetje te neuriën!”, straalt Galliford.

Na zijn laatste ontslag uit het ziekenhuis in juni 2007 begon Galliford volhardend zijn stem weer op te bouwen en aan te sterken onder begeleiding van Peter Harrison. Met de behoorlijke steun en hulp van zijn partner, van een psychologe, fysiotherapeut en een aantal artsen is hij goed onderweg met zijn nog lange herstelweg. “Ik verkeer op dit moment in een beetje bijzondere situatie en moet mijn carrière weer gaan opbouwen na ernstig ziek te zijn geweest. Daarom ben ik erg dankbaar en blij om mijn Misail in ‘Boris Godoenov’ uit 2001 te mogen herhalen aan het begin van dit nieuwe seizoen bij De Nederlandse Opera. Verder ben ik gevraagd om Sir Philip Wingrave te zingen in ‘Owen Wingrave’ van Britten bij de Wiener Kammeroper in mei / juni 2009 en ga hiervoor nog voorzingen. Verder ben ik uitgenodigd opnieuw de 2e Junge Offizier te zingen wanneer ‘Die Soldaten’ terugkomt bij De Nederlandse Opera in seizoen 2009 / 2010.”

Afgelopen weken heeft Brian Galliford zijn werk hervat in het Muziektheater. “Eerst in de Grote Studio en de laatste week op het toneel heb ik mij behoorlijk thuis gevoeld”, vertelt hij. “Maar bovenal ben ik ontzettend dankbaar en blij dat ik dit weer mag ervaren. Ongetwijfeld zullen de generale en dan de première emotionele gebeurtenissen voor mij zijn. Ik ben van plan daar te staan en mijn werk te doen met zingend hart en ziel, blij met een tweede kans, die ik met beide handen aangrijp!”

Home, Reportage