INTERVIEW

Dennis Wilgenhof

“Het leven is te kort om kansen te laten liggen”

De Nederlandse bas Dennis Wilgenhof heeft zich in snel tempo gevestigd bij de top vijf bassen van Nederland. In september van dit jaar maakte hij zijn debuut bij de Opera van Keulen in een schitterende ‘Die Meistersinger van Nürnberg’. Opera Nederland sprak met de zanger, die met zijn fraaie bas en indrukwekkende toneelverschijning furore maakt.

Vorig seizoen maakte de Nederlandse bas Dennis Wilgenhof (1973) een opvallend debuut bij de Nationale Reisopera in de opera ‘Hôtel de Pékin’ van Willem Jeths. Zijn indrukwekkende verschijning (2.06 meter) en sterke vocale bijdrage als Qin brachten hem in de schijnwerpers. Dit seizoen werd hij geëngageerd door de Opera van Keulen, waar hij verschillende rollen van zijn stemtype kan zingen.

De wens om operazanger te worden kwam bij Dennis Wilgenhof pas laat. “Met de dood van mijn vader, zes jaar geleden, heb ik besloten dat ik er maar serieus voor moest gaan. Mijn vader had voor dezelfde keuze gestaan als ik, of het theater in of lesgeven. Hij speelde cabaret, zong als tenor in het Amsterdamse amateuroperette circuit, maar was ook een begenadigd docent op de lagere school. Toen hij een keuze moest maken tussen de kunsten of het onderwijs, koos hij dus voor het laatste. Mijn vader en ik hadden een sterke band, ook muzikaal. Hij speelde klarinet, ik gitaar. Vanuit de gedeelde liefde voor de muziek, ben ik me langzaamaan meer gaan interesseren voor de klassieke muziek.”

Wilgenhof besloot uiteindelijk niet in zijn vaders voetsporen van het lesgeven te treden, maar de andere kant uit te zoeken. “Na een studie logopedie en werken als docent aan de Toneelacademie Maastricht kwam ik op het Conservatorium Maastricht terecht. Maar pas bij de lessen van James McCray en Prizrenka Petkovic in Den Haag ging de operawereld wat meer voor me leven en werd de operawens steeds concreter. Toen ik bij McCray studeerde in Den Haag en we regelmatig “oefen”concertjes gaven, waren ook mijn ouders er altijd bij. Mijn vader maakte video of audio-opnamen en monteerde deze thuis verder af.”

De dood van zijn vader – zes jaar geleden – maakte Wilgenhof duidelijk, dat het leven te kort is om kansen te laten liggen. “De weg naar de opera, die ik onder leiding van McCray al op was gegaan, moest ik nu maar eens ten volle gaan bewandelen en kijken hoever ik zou kunnen komen. Het eerste wapenfeit, na de dood van mijn vader, was deelname aan het Viñas-concours in Barcelona, een idee van mijn lerares Prizrenka Petkovic. Direct op een podium zingen voor onder anderen Carlo Bergonzi en Joan Sutherland en in aanwezigheid van mijn moeder en mijn zus. Daarna zong ik Crespel in ‘Les Contes d’Hoffmann’ van Offenbach – 1 jaar na mijn vaders dood – in april 2005 in Neustrelitz. Uiteindelijk begon het zingen wat meer vorm te krijgen. Calchas bij de Amsterdamse operettevereniging Thalia, de eerste keer Zaterdagmatinee in het Concertgebouw met dirigent Jaap van Zweden, touren met de Nationale Reisopera met ‘Hôtel de Pékin’ van Willem Jeths. Mijn vader zou er enorm van genoten hebben, en het blijft ontzettend jammer dat hij het niet heeft kunnen meekrijgen.”

Volgend seizoen zingt Dennis Wilgenhof in Keulen een aantal grotere partijen. “Ik ben onder andere gevraagd voor Commendatore in ‘Don Giovanni’, Osmin in ‘Die Entführung aus dem Serail’, Dokter in ‘Wozzeck’ en Don Toribio in ‘Love and Other Demons’ van Eötvös. Bij De Nederlandse Opera zing ik in de Nederlandstalige opera ‘Legende’ van Wagemans. De grote rollen Sarastro, Sparafucile, Grootinquisiteur, Banquo, Re, Ramphis en Gremin staan inmiddels ook op mijn repertoire en verder heb ik de middelgrote Wagnerpartijen als Fasolt, Fafner en Hunding aan de lijst toegevoegd.” De rol van Hunding in ‘Die Walküre’ van Richard Wagner zal Dennis Wilgenhof op 12 februari 2010 zingen in St. Etienne.

Home, Reportage