DISCOGRAFIE: Beethoven – Fidelio

De CD opname van ‘Fidelio’ onder leiding van Wilhelm Furtwängler uit 1953 op EMI is één van die uitgaven uit de opnamegeschiedenis die, net als de ‘Tosca’ van De Sabata, ‘Die Zauberflöte’ van Beecham en ‘Der Rosenkavalier’ van Clemens Krauss, ideaal zijn omdat alles klopt. Er bestaan naast deze studio opname van ’Fidelio’ nog drie live opnamen gedirigeerd door Wilhelm Furtwängler. Furtwängler was een Beethoven expert. Zijn lezing benadrukt een stevige, voortdurende baspartij met daarbovenop intieme details en hij zorgt voor exacte articulatie en transparantie. Leonore is hier Martha Mödl van wie ook drie live ‘Fidelio’ opnamen op CD worden aangeboden. Haar expressieve en warme klank compenseren alleszins haar technische imperfectie en als geen ander weet zij de tekst te uit te drukken. De rest van de cast is ideaal bezet met Sena Jurinac als Marzelline, Gottlob Frick als Rocco, Wolfgang Windgassen als Florestan en Otto Edelmann als Pizarro (EMI: CHS 7 64496 2)

DVD_CD_Fidelio_BrouwenstijnDe rol van Leonore was één van de grote rollen van de Nederlandse sopraan Gré Brouwenstijn. Dirigent Bruno Walter had haar gekozen voor een complete studio opname van ‘Fidelio’, die helaas door zijn overlijden nooit tot stand kwam en met de rol van Leonore nam Brouwenstijn in 1971 ook afscheid van de opera. Er bestaan vier registraties van haar in deze rol, waarvan alleen deze live 1952 RAI Rome uitvoering onder Vittorio Gui commercieel op CD aangeboden wordt. Deze ‘Fidelio’ is in het Italiaans met dialogen gesproken door acteurs. In de rest van de cast zijn een aantal eigenaardig bezette rollen, zoals de Rocco door de ‘karakterbariton’ Sesto Bruscantini in plaats van door een bas en de Florestan door de lyrische tenor Amedeo Berdini. De uitgave is mede aantrekkelijk door twee bonustracks met Gré Brouwenstijn in ‘Fidelio’ uit Amsterdam. (Mitridate: Osteria OS-1003)

DVD_CD_Fidelio_TDKJürgen Flimm (1941, Duitsland) heeft twee ensceneringen van ‘Fidelio’ op zijn naam staan. Hij is samen met Luc Bondy en Martin Kušej één van de belangrijkste Duitstalige regisseurs, die uit de theaterwereld komen en in Amsterdam kennen we hem nog van de Mozart / Da Ponte cyclus van begin jaren 90. Flimm kwam eind 2008 in het nieuws toen hij zijn contract als intendant van de Salzburger Festspiele eenzijdig opzegde. Zijn eerste ‘Fidelio’ is van 1992 uit Zürich en de revisie van 2004 is nu uitgebracht op DVD. Deze ‘Fidelio’ is traditioneel en onderhoudend. Zoals vaker bij Flimm zit het vol goede ideeën, maar is er te weinig variatie om echt te boeien. Ook vergeet hij af en toe dat Leonore een edelvrouw isDirigent van deze ‘Fidelio’ is Nikolaus Harnoncourt, die na deze enscenering een nauw samenwerkingsverband aanging met Flimm in Zürich. Harnoncourts aanpak van de opera kenmerkt zich door lichtheid. Camilla Nylund is een lichtgewicht Leonore (Fidelio) en Jonas Kaufmann is een lyrische Florestan. László Pólgár als Rocco is geen “schwarze” bas en Alfred Muff is vooral een woedende, eendimensionale Pizarro zonder laagte. (TDK: DVUS-OPFID)

DVD_CD_Fidelio_DGZijn tweede ‘Fidelio’ regie maakte Jürgen Flimm in 2000 voor de Metropolitan Opera in New York. Deze enscenering is moderner en naar de gevangenissen van Amerika verplaatst met behoud van de ideeën uit de Zürich productie. Er is meer actie en er wordt voortreffelijk geacteerd. De zangpartijen zijn hier allemaal traditioneler bezet dan in Zürich. Als Florestan is een heldentenor te horen: Ben Heppner heeft een ongedwongen kracht en zijn eerste noot op “Gott!” is als een zonsopkomst. Alleen zijn hoogte klinkt hier en daar geknepen. Karita Mattila als Leonore heeft een dramatische geluid en schuwt haar borstregister niet, maar je hoort aan de uiteinden van de stem druk en spanning. René Pape heeft een warme en ronde bas met een fraai vloeiende toon en brengt groots karakter aan de rol van de invoelende Rocco. Falk Struckmann is een imponerende Pizarro. James Levine, die sinds begin jaren 70 de dirigeerscepter zwaait in de MET, speelt met het orkest van het Metropolitan Opera House zoals altijd opwindend. Zeker een aanrader! (Deutsche Grammophon: 073 052-9)

Discografie, Home