CD RECENSIES: Amerikaanse opera’s in de 21e eeuw (deel 10)

Het New York Festival of Song gaf de Amerikaanse componisten John Musto en William Bolcom ieder op opdracht tot het schrijven van een komische kameropera. Musto componeerde ‘Bastianello’ en Bolcom ‘Lucrezia en de opera’s beleefden hun première in maart 2008 in het Carnegie Hall van New York.

De teksten voor beide opera’s zijn van de hand van Mark Campbell, die eerder al libretti schreef voor de twee eerste opera’s van Musto en ook voor diens vierde en meest recente opera ‘The Inspector’, die eerder dit jaar in première ging. De teksten van Campbell zijn geestig, muzikaal, geschikt voor de zangstem en hier en daar zelfs poëtisch.

Bastianello’ van John Musto (1954, New York) is gebaseerd op een Italiaanse volksverhaal. Het gaat over een echtgenoot die wegloopt van zijn vrouw, omdat zij wijn heeft geknoeid. Vervolgens gaat hij op zoek gaat naar zes mensen, die dommer zijn dan zij. Het thema van de opera is de kracht van vergeving en het mengt het belachelijke met het honingzoete. Musto’s muziek is aan het begin breekbaar en na verloop van tijd warmer. Musto creëert met combinaties van bittere tonale harmonieën een passende atmosfeer. Vooral de scène aan het meer is melancholisch en de klaagzang van de visser is ontroerend.

William Bolcom (1938, Seattle) componeerde eerder al drie grote opera’s, waarvan ‘A View from the Bridge’ uit 1997 de meest bekende is. De librettist voor zijn drie opera’s was Arnold Weinstein, die echter in 2005 overleed. Zijn nieuwe opera ‘Lucrezia’ is gebaseerd op de klucht ‘La Mandragola’ van Machiavelli over een vrouw, die niet zwanger kan raken bij haar man en meegaat in de verleiding door een jongere man. Campbell verplaatst het verhaal naar Argentinië van rond 1900, waardoor Bolcom de gelegenheid krijgt over-de-top Spaanse clichés met tango’s te gebruiken als parodie. Bolcom noemt zijn opera een “zarzuela van de Marx brothers” en het werk bruist en sprankelt.

Zowel Musto als Bolcom kennen de deugd van de lach en hebben oog voor satire. De charmante eenakters zijn dan ook echte buffa opera’s geworden en uiterst geschikt om uitgevoerd te worden door opera academies, conservatoria, workshops en kleine opera ensembles. De CD uitgave van beide opera’s op het label Bridge is een registratie van een live-uitvoering op 15 maart 2008 tijdens het New York Festival of Song in het Caramoor Center for Music and Arts. De vijf zangers – vaak in meerdere rollen te horen – geven alles, kunnen acteren en hebben gevoel voor komedie. Ze zijn werkelijke ambassadeurs van deze werken. Het twee-piano arrangementen worden gespeeld door Michael Barrett enSteven Blier – beide medeoprichters van het New York Festival of Song – en zijn voor beide opera’s zo goed, dat je een orkest niet mist. Het publiek applaudisseert op de opname enthousiast voor de uitvoeringen. (Bridge 9299 A/B)

Discografie, Home