Amerikaanse opera’s in de 21e eeuw (deel 12)

‘Brief Encounter’ is de tweede opera van André Previn en evenaart helaas niet het succes van zijn eerste opera ‘A Streetcar Named Desire’.

DVD_CD_Brief Encounter_DG***** Het is onduidelijk of André Previn in 1929 of 1930 in Berlijn geboren werd. Zijn geboorteakte ging verloren toen zijn familie vanwege hun Joodse afkomst in 1938 het naziregime in Duitsland ontvluchtte om naar Amerika te emigreren. Previn werd in Amerika bekend als pianist en tevens componist en arrangeur van muziek voor Hollywoodfilms. In 1998 ging zijn eerste opera ‘A Streetcar Named Desire’ in San Francisco in première en werd een groot succes. Het werk is inmiddels een repertoireopera geworden. In 2008 ondervond een productie van de opera in de Duitse stad Hagen nog veel bijval en in 2013 zijn nieuwe producties aangekondigd in onder andere Chicago en Norfolk.

Previns tweede opera heet ‘Brief Encounter’. Het werk werd in opdracht van de Houston Grand Opera geschreven en ging op 1 mei 2009 in het Wortham Theater Center van Houston in première. Het Engelstalige libretto is van John Caird en gaat over de gehuwde huisvrouw Laura en de getrouwde dokter Alec, die elkaar toevallig ontmoeten op een stationsrestauratie, verliefd worden, maar er uiteindelijk toch voor kiezen om bij hun huwelijkspartners te blijven. Het verhaal is gebaseerd op het toneelstuk ‘Still Life’ van Noël Coward en op diens script voor de film ‘Brief Encounter’ van David Lean uit 1945. Het scenario en de muziek van de opera is opvallend cinematografisch en niet erg dramatisch. De opera bestaat uit twee akten van in totaal maar liefst 21 korte scènes met veel heen en weer geschuif tussen het station en andere locaties, zoals ook in de film gebeurt. De filmcomponist André Previn komt in ‘Brief Encounter’ duidelijk om de hoek kijken. Zijn muziek vloeit door de opera, hij onderstreept wat de personages zeggen en voelen en hij creëert een sfeer als een goed filmcomponist en jazzmusicus betaamt. Maar er zijn geen dramatische of spannende momenten en grote aria’s of zelfs liefdesduetten ontbreken. Eigenlijk is ‘Brief Encounter’ één groot twee uur lang liefdesverhaal.

Het label Deutsche Grammophon heeft opnamen gemaakt van de uitvoeringen van ‘Brief Encounter’, die in mei 2009 in Houston gegeven werden. Daarvan is een dubbel CD tot stand gekomen met een integrale live-registratie van de opera. Nathan Gunn is de ster van de productie als een vurige dokter Alec. Indrukwekkend zijn uitdrukkingsvermogen en volle, heldere en open bariton. De rol van Laura wordt lyrisch gezongen door de sopraan Elizabeth Futral en bariton Kim Josephson is een warme echtgenoot Fred, die – anders dan in de film – hier wel het één en ander vermoedt. Bariton Robert Orth is een levendige, enigszins ordinaire conducteur Albert en Meredith Arwady is een geestige waardin Myrtle. Zij heeft een grote, lage alt en zou eigenlijk haar stem niet eens zo donker hoeven te maken. De muzikale leiding is in de zekere handen van dirigent Patrick Summers, de grote voorvechter van hedendaagse, Amerikaanse opera’s. Maar ondanks deze goede bijdragen is ‘Brief Encounter’ helaas niet zo’n sterke opera als Previns eersteling ‘A Streetcar Named Desire’ was. (Deutsche Grammophon 477 9351)