maart 2010

Isaacs & Rahlson – ‘Hänsel and Gretel’

Vorig jaar verscheen de herdruk van ‘Hänsel and Gretel’ van de schrijvers Isaacs en Rahlson. Het boek werd voor het eerst uitgegeven in 1913, twintig jaar na de wereldpremière van de opera.

In het boek ‘Hänsel and Gretel; A Guide to Engelbert Humperdinck’s Opera’ geven de auteurs Lewis M. Isaacs en Kurt J. Rahlson een bespreking van de eerste en tegelijkertijd meest succesvolle opera van Engelbert Humperdinck (1854 – 1921). Het boek bestaat uit drie delen. In het eerste deel wordt verteld over de achtergrond van de totstandkoming van de opera, in het tweede deel wordt de muziek beschreven en in het derde deel wordt het verhaal verteld aan de hand van het muzikale notenbeeld.

De auteurs vergelijken het libretto met het verhaal van de gebroeders Grimm. De librettist – Humperdincks zuster Adelheid Wette – heeft de wrede elementen uit het sprookje verwijderd. Zo is de stiefmoeder veranderd in de echte moeder van de kinderen en is het kannibalisme van de heks verzacht door de metamorfose van de kinderen in peperkoek. Het opvallendste karakter van Humperdincks muziek is vooral haar oprechtheid. Daarvoor haalde de componist volgens Isaacs en Rahlson  zijn inspiratie uit vier Duitse volksliedjes.Verder behandelde Humperdinck het Leimotiv net zo consistent als Wagner, zonder echter diens bewerkelijke en gedetailleerde complexiteit. De auteurs beschrijven precies 26 Leitmotiven in ‘Hänsel und Gretel’. Daarnaast gebruikte Humperdinck het volle Wagneriaanse orkest. Een voorbeeld hiervan vinden wel in de ‘Heksenrit’, zijn equivalent van Wagners ‘Walkürenrit’.

‘Hänsel and Gretel; A Guide to Engelbert Humperdinck’s Opera’ is een deskundige en beknopte gids over de opera. Men kan het lezen als inleiding, of tijdens of na het beluisteren van de opera. Het is met name een aanrader voor hen die van plan zijn de productie van Opera Zuid te gaan bezoeken.

2009; £ 20,00
ISBN 978-1-906857-35-6
80pp, Hardcover

Travis & Emery, London